De eerste klant over MondzorgPlus: “Het hart ligt echt bij mondzorg”

28-02-2022

De allereerste klant van MondzorgPlus? Dan moeten wij 15 jaar terug in de tijd en komen wij uit bij zorginstelling Riethorst Stromenland in Geertruidenberg, tegenwoordig onderdeel van Mijzo. Contactpersoon Adrie de Laat, in die tijd manager dienst behandeling en begeleiding bij Riethorst Stromenland, blikt terug op zijn samenwerking met MondzorgPlus en in het bijzonder met Corné de Bruijn, tandarts-geriatrie en oprichter MondzorgPlus.

Hoe ben je met Corné en daardoor MondzorgPlus in contact gekomen?

“Corné was mijn tandarts in Raamsdonksveer. Omdat ik bij een zorginstelling werkte, raakten we in gesprek over mondzorg voor ouderen. Hij was geïnspireerd door het onderzoek van Gert-Jan van der Putten waaruit bleek dat het heel slecht gesteld was met de mondzorg in zorginstellingen en wilde iets betekenen voor kwetsbare ouderen. Hij was op zoek naar een zorginstelling en vroeg of we iets voor elkaar konden betekenen.”

 

Waarom is de Riethorst Stromenland uiteindelijk in zee gegaan met MondzorgPlus?

“Ten eerste door het enthousiasme en de drive van Corné. Daarnaast zagen we zelf ook in dat mondzorg een ondergeschoven kindje was in de ouderenzorg. De aanpak van Corné bood een kans om deze zorg op een kwalitatief hoger niveau te brengen.”

 

Hoe verliep de samenwerking?

“Corné en zijn assistenten Jolanda en Petra waren zeer welkom in de ondersteuning van onze zorgmedewerkers. Dankzij hun poetsinstructies werden onze mensen zich veel bewuster van wat goede mondzorg nu echt inhoudt. We hebben bijvoorbeeld aandachtsvelders mondzorg aangesteld en uitvoerige protocollen ontwikkeld. Ook de resultaten waren goed. Cliënten die slecht aten gingen bijvoorbeeld beter eten.”

 

Inmiddels is MondzorgPlus uitgegroeid tot een landelijke aanbieder. Merk je daar als zorginstelling iets van?

“Als je als organisatie groeit, is het van belang om de focus te houden op wat écht belangrijk is. Dat doet MondzorgPlus goed. De lijnen waren destijds kort en zijn dat nu nog steeds. Ook bekende gezichten zorgen voor een vertrouwd gevoel. Jolanda werkte tot voor kort nog als assistente bij de Riethorst (tegenwoordig Mijzo). Petra, de eerste medewerker van MondzorgPlus, is inmiddels planning coördinator en daardoor ook nog erg betrokken.”

 

Als je nu kijkt naar MondzorgPlus, waar kan het bedrijf dan trots op zijn?

“15 jaar geleden had Corné een droom, die droom heeft hij inmiddels waargemaakt. Mondzorg voor ouderen staat nu meer op de agenda in Nederland. Dat is mede te danken aan Corné en alle teamleden van MondzorgPlus, daar mogen zij echt heel trots op zijn. Jarenlang hebben zij er keihard voor gewerkt en nog steeds is de mondzorg voor zorgafhankelijke ouderen bij MondzorgPlus in goede handen.”

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over hoe wij de mondzorg in jouw instelling voor je kunnen organiseren? Laat je gegevens achter in het ons contactformulier of bel Martine Eggen op telefoonnummer 06 48 94 93 72.

Op de hoogte blijven?

Wil je regelmatig geïnformeerd worden over wat er speelt op het gebied van mondzorg voor zorgafhankelijke mensen? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.
Volg ons ook op