Communicatie en vertrouwen: de basis voor kwalitatief hoogwaardige mondzorg bij Woonzorggroep Samen

01-06-2021

Woonzorggroep Samen is partner bij het ouder worden in de gemeenten Schagen en Hollands Kroon. Vanuit 20 locaties krijgen ouderen zorg en begeleiding. In 2015 schakelde Adviseur Kwaliteit Irene Dekker de hulp van MondzorgPlus in om de mondzorg voor zorgafhankelijke ouderen naar een hoger niveau te brengen. En daar is ze nog iedere dag blij mee: “Ik koester onze samenwerking enorm.”

Goede mondzorg is van essentieel belang, maar niet altijd eenvoudig te organiseren voor zorgafhankelijke ouderen. Irene Dekker zocht daarom een partner die Woonzorggroep Samen kon ondersteunen. “Ik kwam via Google uit bij MondzorgPlus. Oprichter Corné de Bruijn kwam bij ons langs en het klikte meteen. Al snel besloten we om samen op te trekken om de mondzorg binnen onze organisatie vorm te geven. Het ging toen om zeven locaties met bewoners in de langdurige zorg.”

Stap voor stap implementeren
Irene kan zich de opstartfase nog goed herinneren. “Ik zag er als een berg tegenop. De hele organisatie van mondzorg voor zeven verschillende locaties is een enorme klus. Gelukkig werden we daarin ontzorgd door MondzorgPlus. Onze relatiemanager Daphne kwam met een weldoordacht plan om de mondzorg stap voor stap op de locaties te implementeren. Zij heeft voor elke locatie een gedetailleerd implementatieplan gemaakt: van rapportage in het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) tot de opslag van materialen en de juiste contactpersonen. Daarnaast fungeerde ik als het centrale aanspreekpunt voor MondzorgPlus. Dat werkte heel goed en uiteindelijk verliep de implementatie heel voorspoedig.”

Medewerkers meenemen
Het grootste aandachtspunt voor Irene was het meenemen van de medewerkers op de werkvloer. “Je wilt ze niet top-down iets opleggen, maar juist vanaf het begin betrekken bij het plan. Daphne is daarom naar alle locaties gegaan om voorlichting te geven over de werkwijze van MondzorgPlus. Dankzij deze aanpak waren onze medewerkers zich meteen bewust van het belang van goede mondzorg voor onze bewoners.”

Goede communicatie
Deze heldere manier van werken en communiceren is volgens Irene kenmerkend voor de samenwerking met MondzorgPlus. “MondzorgPlus evalueert elk jaar de algehele dienstverlening en stelt een kwaliteitsrapport op. Daarnaast ben ik nog steeds het centrale aanspreekpunt. Dat maakt het makkelijk om dingen binnen de organisatie uit te zetten. Verder hebben Daphne en ik onderling regelmatig contact. Dat is voor mij misschien wel het belangrijkste: MondzorgPlus is heel professioneel, maar het contact is ook laagdrempelig en informeel. Als ik Daphne mail of bel heb ik direct antwoord. Zeker in het afgelopen Corona-jaar was het prettig dat we snel konden schakelen.”

Wederzijds respect
Inmiddels komt het tandartsenteam van MondzorgPlus al zes jaar op de locaties van Woonzorggroep Samen. Irene: “We werken al jaren samen met hetzelfde tandartsenteam, dat voelt voor onze medewerkers en bewoners heel vertrouwd. Tandarts Jacco en de preventieassistente Jessica horen er echt bij en er is veel wederzijds respect. Afgelopen jaar is het team versterkt met tandarts Willy en preventieassistente Marija, ook deze samenwerking verloopt soepel.  Als we een nieuwe locatie aansluiten, komen zowel de relatiemanager als het tandartsenteam eerst langs voor een kennismaking.” 

Scholing op maat
Om de kwaliteit van de mondzorg op alle locaties te borgen, krijgen medewerkers jaarlijks klinische lessen van MondzorgPlus. Dat varieert van lessen over de basisbegrippen tot verdiepingsmodules voor taakdeskundigen (ook bekend als aandachtsvelders). Irene: “We hebben onze taakdeskundigen mondzorg laatst gevraagd over welke onderdelen zij meer zouden willen weten. Toen bleek dat er onder andere behoefte was aan scholing over mondzorg in de laatste levensfase. “MondzorgPlus heeft hiervoor een module ontwikkeld, welke binnenkort gegeven wordt aan de taakdeskundigen, er wordt dan dieper op deze materie ingegaan.”

Betrouwbare partner
Irene is nog elke dag blij dat MondzorgPlus op haar pad kwam. “Als zorginstelling kan je het vandaag de dag niet meer alleen. Je hebt betrouwbare partners nodig. MondzorgPlus is zo’n partner. We kunnen al jaren op ze rekenen en de kwaliteit van zorg, maar zeker de kwaliteit van leven van onze bewoners is, mede hierdoor, beter geworden. Dat koester ik enorm.”

Lees ook onze andere artikelen: