logo
Bel nu voor een oriënterend gesprek: 088 - 936 63 00 call-to-action

Cliënten kunnen eigenlijk geen dag zonder gebitsprothese

Wanneer cliënten een kunstgebit of een gedeeltelijke gebitsprothese dragen, doen wij voor het aanmeten en onderhouden daarvan een beroep op gespecialiseerde prothesetechnici. Sinds 2014 werken we samen met 4Dental Tandtechniek.

Wanneer onze tandartsen of preventie-assistenten dat nodig achten, schakelen zij de deskundige hulp in van 4Dental Tandtechniek. 4Dental Tandtechniek is gespecialiseerd in het aanmeten, vervaardigen, onderhouden en herstellen van kunstgebitten. Stijn Heeren en zijn collega Betty Vermeulen, beiden werkzaam bij de 4Dental-vestiging in Breda, zijn vanaf het begin betrokken bij de samenwerking met MondZorgPlus. Stijn vertelt: “Wij waren al werkzaam in een verzorgingstehuis toen we via één van onze prothese-specialisten in contact kwamen met MondZorgPlus. Onze organisaties vinden elkaar in dezelfde visie en werkwijze: we nemen álle tijd voor de cliënten en kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om goed voor de mond – en dus ook de gebitsprothese – te zorgen. Een slechtpassende prothese kan de oorzaak zijn van maag- en darmproblemen. Ook het poetsen van tanden en reinigen van protheses zijn heel belangrijk; dit wordt vaak onderschat. Binnen deze doelgroep treffen we vaak mensen die op een gesloten afdeling wonen en niet goed begrijpen wat we komen doen. Ze bieden daarom weerstand. Onze medewerkers weten daar goed mee om te gaan en nemen de tijd om uit te leggen wat er gaat gebeuren. Maar als een behandeling vandaag niet lukt, komen we op een ander moment gewoon terug. Dat doen we uiteraard altijd in overleg met de verzorging en/of familie van de cliënt.”

Snel helpen
De lijntjes tussen MondZorgPlus en 4Dental zijn kort. Zeker sinds 4Dental is aangesloten op Salusys, de slimme software waar MondZorgPlus sinds ruim een jaar gebruik van maakt. “Dat helpt ons om nog sneller bij de cliënt te komen en vooraf een nog betere inschatting te doen van de werkzaamheden. Via Salusys krijgen we namelijk alle informatie aangereikt”, licht Stijn toe. “Zodra we van MondZorgPlus een verzoek binnenkrijgen om een cliënt te bezoeken, plannen we een afspraak in. We streven er altijd naar om de cliënt binnen een week te zien. Tenzij het echt een spoedgeval betreft, dan gaan we uiteraard meteen. We zetten ons altijd in om mensen snel te helpen.”

‘Reparaties voeren we snel uit’

Pasvorm aanpassen
De prothese-specialisten van 4Dental voeren de behandeling zelfstandig uit, al dan niet in aanwezigheid van een verzorgende en/of familielid van de cliënt. Na afloop van een consult informeren ze de verzorging over de behandeling en verwerken ze de informatie in Salusys, zodat ook MondZorgPlus geïnformeerd is. Meest voorkomende opdracht is het ‘rebasen’ van een gebitsprothese: het opvullen van het kunstgebit, zodat het weer goed in de mond past. Stijn legt uit: “Na verloop van tijd verandert een kaak van vorm, bijvoorbeeld doordat mensen afvallen. Door rebasing kunnen we de pasvorm van de prothese aanpassen. Zo’n reparatie moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd en dat kan gelukkig ook. Want mensen kunnen niet zonder hun tanden; ze kunnen niet eten en dat zorgt er vaak voor dat cliënten van slag raken.”

Kwaliteit van leven
Rebasing volstaat echter niet meer als er sprake is van ernstige slijtage van de prothese, aldus Stijn. “Na verloop van tijd slijten tanden en kiezen af, waardoor de beet verandert. Rode mondhoeken zijn daarvan vaak een signaal. Het is dan doorgaans beter om een nieuwe prothese te laten aanmeten.” Die keuze is niet altijd vanzelfsprekend, weet 4Dental Tandtechniek. “Onze doelgroep betreft ernstig hulpbehoevende mensen, die vaak al op hoge leeftijd zijn. Bijzonder is het verhaal van de oudere dame, die samen met haar echtgenoot in een zorgcentrum woonde. Meneer was ernstig ziek, bedlegerig en was veel afgevallen. Eerlijk gezegd hadden wij de indruk dat meneer nog maar kort te leven had, enkele weken misschien. Mevrouw wilde per se dat hij een nieuw kunstgebit kreeg en uiteraard respecteerden wij die wens, we maakten een nieuwe prothese. Na acht maanden kwam er een melding: meneer had last van een drukplekje. Wat bleek tot onze aangename verrassing? Meneer was enorm opgeknapt, zat in een stoel, at en kon weer praten. Zijn vrouw was blij dat ze had doorgezet. De kwaliteit van leven was zoveel beter dan in de jaren daarvoor. Zoiets grijpt je aan; dáárom is dit werk zo dankbaar.”

Ontwikkelingen
Welke technische ontwikkelingen zijn er actueel in het vakgebied? En er zijn steeds meer dentate ouderen, wat betekent dit voor 4Dental? Stijn: “De automatisering in ons vak is nog vrij beperkt. Frezen en 3D-printing is vooral interessant voor bruggen en kronen en die passen wij bij onze doelgroep niet of nauwelijks toe. Bovendien is de apparatuur niet echt geschikt voor mobiele toepassingen. Er zijn weliswaar steeds minder mensen met een volledige prothese, maar er zijn ook veel mensen met een partiële prothese. Die oplossing is beter dan bruggen en ander tandwerk, omdat een prothese uitneembaar en dus gemakkelijker schoon te houden is.”

Over 4Dental Tandtechniek

Top