15 jaar MondzorgPlus begint bij Petra

03-03-2022

Dit jaar viert MondzorgPlus haar 15-jarig bestaan. Een jubileum is dé gelegenheid om terug te blikken op alle mooie momenten en stil te staan bij de gebeurtenissen die betekenisvol waren. Met wie kan dat beter dan de eerste medewerkster, Petra Toorians. Petra stond aan de wieg van MondzorgPlus. Samen met haar kijken we tijdens een interview niet alleen terug, maar ook vooruit en vertelt ze wat volgens haar MondzorgPlus zo karakteriseert.

Petra, 15 jaar MondzorgPlus! Hoe kijk jij daarop terug?

Ik kijk met heel veel plezier terug op 15 jaar MondzorgPlus! Het is namelijk een heel fijn bedrijf om voor te werken. Je wordt erg gewaardeerd en de organisatie heeft een open cultuur, waardoor er ook echt wat gedaan wordt met feedback. Ik ga nooit met tegenzin naar mijn werk en ik ben trots dat ik heb bijgedragen aan de groei die MondzorgPlus in 15 jaar heeft doorgemaakt. Ik vind het ook knap wat Corné de Bruijn, tandarts-geriatrie en oprichter van MondzorgPlus, heeft bereikt in al die jaren. Dit hadden wij toen nooit durven dromen. 

 

Je kan je de start waarschijnlijk nog goed herinneren. Hoe zag de opstart van MondzorgPlus er in 2007 uit?

Wij zijn destijds gestart toen Corné en ik beiden nog werkzaam waren in een reguliere praktijk. We begonnen met een halve dag bij de zorgorganisatie Riethorst Stromenland, nu onderdeel van Mijzo. De cliënten werden naar de tandartskamer gebracht of wij gingen de cliënten ophalen op de kamer, dit werkte heel goed, maar al snel bleek die halve dag niet voldoende. We groeiden snel en daardoor kon ook de administratie niet meer vanaf de zolderkamer verwerkt worden. Na anderhalf jaar verhuisden wij naar een pand op de Baileybrugweg in Raamsdonksveer en maakte ik de keuze om fulltime voor MondzorgPlus te gaan werken. Corné was zeer gedreven om deze ambulante zorg goed in te richten en ging actief op zoek naar innovaties op het gebied van mondzorg. Ook liet hij speciale materialen ontwikkelen, waardoor hij de mondzorg veilig op de kamer van de cliënt kon uitvoeren. Deze formule sloeg snel aan bij zorginstellingen, waardoor we al snel buiten de grenzen van Brabant aan de slag gingen.   

 

Je hebt in de tijd veelDoor de tijd heen heb je veel functies doorlopen. Uiteindelijk ben je planning coördinator geworden, wat maakt deze functie voor jou zo bijzonder? 

Ik heb inderdaad veel functies doorlopen en ik vond veel leuk. Op locatie heb je veel contact met cliënten, maar ook met de familie. Ons werk daar, is echt dankbaar werk. Alle functies waren divers van aard en elke functie heeft zijn charme. In de rol die ik nu vervul, heb ik ook veel contact met de mondzorgteams, moet ik snel kunnen schakelen, mensen goed inschatten en de juiste personen binnen de juiste instelling kunnen plaatsen. Dat is echt een uitdaging, zeker tijdens de coronaperiode! Desondanks doe ik het met ontzettend veel plezier. Aan het eind van de dag, als de planning goed is verlopen, dan heb ik echt een voldaan gevoel en dat is fijn. 

 

Je maakt een hoop mee in 15 jaar, wat was voor jou een mooi en bijzonder moment? 

Tweeënhalf jaar geleden was ik 12,5 jaar in dienst. Ik weet nog goed dat ik in het zonnetje werd gezet en dat maakte het voor mij heel bijzonder. Iedereen zet zich ontzettend in voor dit bedrijf, waardoor het heel fijn is om met deze collega’s te werken. Ik zie dat echt als een karakteriserend aspect van de organisatie. Het is fijn dat gedrevenheid van Corné binnen het bedrijf nog steeds voelbaar is. 

 

Wat zijn de belangrijkste leerpunten van MondzorgPlus in jouw rol van de afgelopen 15 jaar?

Vroeger waren wij nooit heel erg bezig met groei, het ging vrij organisch, waardoor wij niet bewust stilstonden over waar de organisatie over vijf jaar zou moeten zijn. Door de enorme groei, kwamen wij onszelf dan weleens tegen en liepen wij achter de feiten aan. Je merkt dat wij dat gedurende de jaren wel geleerd hebben. 

 

MondzorgPlus is nu een stuk groter en niet meer onder leiding van Corné de Bruijn. Wat zijn de belangrijkste veranderingen die jij over de afgelopen jaren ziet?

De belangrijkste verandering die ik zie is dat er nu meer vooruit gekeken wordt. Er worden duidelijke doelen gesteld, waardoor wij beter ingespeeld zijn op groei. Dit werkt voor de medewerkers ook heel prettig. 

 

Wat zie jij als de belangrijkste opdracht van MondzorgPlus voor de toekomst? 

Dat wij de cliënt in alles wat wij doen centraal blijven stellen en daarbij goed blijven communiceren, zowel met de cliënt, de mantelzorger, de zorgmedewerker en de eigen medewerkers. Het DNA van Corné wordt voortgezet, waarbij het menselijke altijd voorop staat. 

 

Waar denk je dat MondzorgPlus over vijf jaar staat? 

Dat wij ondanks de groei die wij doormaken, het kleine karakter wel behouden.  

 

Tot slot, als je MondzorgPlus in een paar woorden zou moeten omschrijven welke woorden zou je dan gebruiken? 

Menselijk, waardevol, persoonlijk en een unieke organisatie die het goed voor elkaar heeft ! 

Laatste nieuws

13-09-2022
E-learning mondzorg bij kwetsbare ouderen
Kennis van mondzorg voor deze specifieke doelgroepen is essentieel. De e-learning: Mondzorg bij kwetsbare ouderen ligt voor je ...
09-08-2022
Het belang van dagelijkse mondverzorging voor zorgafhankelijke mensen
Hoe is het gesteld met de huidige mondgezondheid van zorgafhankelijke mensen? Wat zijn de gevolgen van slechte mondverzorging?
22-06-2022
Hoe ga je om met afweergedrag?
Bij kwetsbare mensen zie je soms afweergedrag ontstaan op het gebied van mondzorg, maar ook bij algemene dagelijkse levensverri...

Op de hoogte blijven?

Wil je regelmatig geïnformeerd worden over wat er speelt op het gebied van mondzorg voor zorgafhankelijke mensen? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief.
Volg ons ook op